Islám-část 4.
Ženy
Korán dává v zásadě mužům i ženám tytéž pokyny, jak je možné vidět v následujícím citovaném verši. Přestože nemají obě pohlaví stejné právní postavení, před Bohem si obě pohlaví jsou rovna. Sám Muhammad měl několik žen, nejmilovanější Aíša byla určena za odměnu jeho opatrováním před smrtí.
„Muslimové a muslimky,...postící se muži a postící se ženy, cudní a cudné, muži a ženy hojně boha vzpomínajícíc – těm všem Bůh věru připravil odpuštění i odměnu nesmírnou“. (Korán 33:35). Postavení žen se v islámském světě liší v závislosti na státu, zemi. Dnes existuje v Iránu vesnice, která je muslimská a přesto matriarchální, ženy tu jsou vedeny ve velké úctě, o všem rozhodují a muž, potká-li ženu sklopí zrak a musí pozdravit jako první.4 Bohužel zdá se, že spíš tento příklad bude onou výjimkou potvrzující skoro - pravidlo.
Jak je to s fyzickými tresty v Koránu?
Dá se řící, že pokud je žena silně bita a jinak napadána a nespáchala žádný prokazatelný zločin děje se tak neprávem a v nesouladu s tím co Prorok kázal. Konkrétně Korán obsahuje známý verš (4:34), který dovoluje vzpurné ženě nabít. Raní právníci změkčili přirozené důsledky textu názorem, že bít je přípustné, ale jen krátkým klacíkem užívaným na čištění zubů, prakticky zubním kartáčkem. Verš tak sladili s Prorokovou doloženou laskavostí a úctou z několika příběhů z jeho života k ženám.
Korán také obsahujejen jedinou zmínku o zahalování: „ a nech´t spustí závoje své na ňadra svá. A nechť ukazují své ozdoby jedině svým manželům...“ ( 24:31) Což bylo vykládáno všemožně od zahalení vlasů až po celou postavu. Například po době velké liberárnosti v Iránu je dnes zas znovu trendem zahalovat se zcela do tzv. Čádoru, látky odkrývající jen ženiny oči, toto je střeženo tamní islámskou policii. Slovo hidžáb, závoj, je často významově rozšiřováno až po význam odloučení ženy z dohledu cizích lidí. U muslimské mládeže žijící v Evropě se nejvíce rozšířilo nošení šátku na hlavě sepnutého pod bradou a volné oblečení ( zijj islámí – islámské oblečení), jako znak muslimské identity.