Styly
10. 4. 2008
Použité zdroje:
http://www.entertainoz.com.au/index.cfm?oid=1565
http://www.atlantabellydance.com/Overview/EgyptianFolkloric.html
Seznam orientálních tanečních stylů ( Blízkovýchodní,oblast Maghreb-Sev,Afrika,ostatní země )1. Egyptské styly a eg. Raqs sharqi2. Baladi3. Saidi (JV Egypt)4. Khaleegy (Perský záliv)5. Melaya Leff / Eskandaria=Iskanderani (vesnice Alexandrie)6. Ghawazee (egypt.cikáni z Persie)7. Hagalla(h) a Dahiya (Z Egytp)8. Dabke (Libanon a další země)9. Andalusijský (S Afrika a další země)
1. Egyptské styly a eg. Raqs sharqi2. Baladi3. Saidi (JV Egypt)4. Khaleegy (Perský záliv)5. Melaya Leff / Eskandaria=Iskanderani (vesnice Alexandrie)6. Ghawazee (egypt.cikáni z Persie)7. Hagalla(h) a Dahiya (Z Egytp)8. Dabke (Libanon a další země)9. Andalusijský (S Afrika a další země)
3. Saidi (JV Egypt)4. Khaleegy (Perský záliv)5. Melaya Leff / Eskandaria=Iskanderani (vesnice Alexandrie)6. Ghawazee (egypt.cikáni z Persie)7. Hagalla(h) a Dahiya (Z Egytp)8. Dabke (Libanon a další země)9. Andalusijský (S Afrika a další země)
5. Melaya Leff / Eskandaria=Iskanderani (vesnice Alexandrie)6. Ghawazee (egypt.cikáni z Persie)7. Hagalla(h) a Dahiya (Z Egytp)8. Dabke (Libanon a další země)9. Andalusijský (S Afrika a další země)
7. Hagalla(h) a Dahiya (Z Egytp)8. Dabke (Libanon a další země)9. Andalusijský (S Afrika a další země)
9. Andalusijský (S Afrika a další země)
Pozn.: Videa těchto stylů zde: http://danceoriental.blog.cz/0804/videa-orientalnich-stylu
Ostatní:
Turecký styl,Perský tanec,Tribal dance...
1. Egyptský tanec a Raqs sharqi
V Egyptě rozlišujeme tři hlavní tradiční formy tance: Beledi, Sha´abi a Sharqi(jinak také Cabaret). Tanečnice jsou ve společnosti vnímané jinak podle tance se kterým vystupují a především kde vystupují, zda-li je to na svatbě nebo v nočním klubu...
Sha´abi je obecné označení pro všechny venkovské tance tančené venkovany. Spojuje tak komunitu k sobě a odehráva se během oslav. Jeho podoba také může být flirtovní ačkoliv muži a ženy netančí dohromady. Je to také jméno pro méně tradiční hudbu avšak zemitou a dnes velmi populární v Egyptě. Egypťané na tuto hudbu tančí v klubech, často také může být s politickým textem. Což také vyjadřuje nenávistný hit „I ( výraz vynechán) Israel“. Rai je podobně revoluční hudba, kterí znamená „názor“ , je také populární mezi mladými a znovu může být také politická. Podoba se trochu punkovým textům, mění tradiční hudbu, míchá ji s jazzovými instrumenty a funky kytarou a syntetizátory. Tančí se tradičnímy pohyby smíchanými s kroky, které je možné vidět na západních televizních kanálech.
Sharqi je klasický tanec, na kterém je založen kabaret. Pochází z dob Ottomanské říše, a vyžaduje mnohem váce prostoru na pohyb. Dnes je vidění v Tv a napodiích a také ve filmech z 30. a 40, tých let, kdy Cabaret styl začal. Je to styl, který je nejvíce rozšířený na západě a i film využil typickou podprsenku a pás jako obraz kostýmu orientální tanečnice. Hudba je více emocionální a tak doslova vyzývá ženu aby projevila více své pocity, ve skutečnosti není ani tak tančen pro zábavu, protože je více baletní než zemitý, náročnější na vyjádření hlubokých emocí a i tesklivých prožitků. Takže většina egypťanek spíš raději tanec sleduje, než ho jde předvádět. Na rozdíl od Baladi a Sha´abi stylů je tento tanec vyslovně jevištní a je to především umělecké vyjádření než jen zábava.
Tanec se závojem:Někdy egyptští orientální tanečníci na scénu vstupují se zívojem ( cca 3m dlouhá látka) na muziku, která je velmi rychlá a dramatická. I když Američané tento kus látky nazývají jako závoj, nemá co dočinění s chápáním muslimského zahalujícího závoje. Takže je vlastně nepřesní mluvit s egypťany jako o tanci se závojem pokud chceme být kulturně přesní. Egypt, hodí se tedy spíš eg.název shawl. Tanečnící obvykle použijí několik jednoduchých a točivých pohybů a po 30 – 60 sekundách závoj odhodí stranou a tančí bez něho. Nehodí se tedy spojovat tanec orientální s amer. Názvem tance sedmi závojů, což bylo míněno jako ekvivalent striptýzu a pro Egypťany tedy něco nepřijatelného. Ale najdou se i výjimky, např. Samia Gamal měla krásné vystoupení s závojem plné výřivých otoček.
Za zmínku také stojí Al Jeel což je další moderní eg.hudba, tančená v klubech či doma mezi dívkami, na svtabách, kde je moderní ozvučení. Hafla je domácí ženská taneční party, výhradně bez mužů. Zeffa je egypt.svatební procesí, kde po najatých tanečnícíh pak tančí i hosté, průvod vede ženich a nevěsta(nesmíme ale zapomínat že svatby se slaví povětšinou odděleně a jako zdánlivě bohatší oslava také předcházejí zásnuby ve většině musl.zemí)na Zaffě také pro štěstí manželů tančí tanečnice se svácnem na hlavě.
Slova raqs sharqi znamenají v arabštině tanec východu. Jedná se o styl kabaretní, který má kolébku v Egyptě. U tohoto druhu tance je velmi důležité splynout s hudbou a dávat najevo pocity, které v tanečnici vyvolává. Nejoblíbenější raqs sharqi tanečnice jsou ty, které umí skrze mimiku nejlépe vyjádřit své emoce, a to i přesto, že jejich pohyby jsou jinak jednoduché.
Podobu současného egyptského tance ovlivnili Samia Gamal, Tahiya Karioka a Naima Akef – tanečnice a herečky za zlaté éry egyptské kinematografie. Mezi lety 1960-1980 se objevily nové taneční hvězdy–Sohair Zaki, Fifi Abdou, and Nagwa Fouad, které jsou populární i dnes.
Přestože základní pohyby zůstávají u raqs sharqi stejné, tanec se postupně vyvíjí. Dnes se můžeme u raqs sharqi setkat i s baletními prvky, které do tohoto stylu tance vnesla Mahmoud Reda. Při vstupu na scénů používají tanečnice často závoj, který po chvíli odhazují. Součástí představení bývá i bubnové sólo, kdy tanečnice tančí pouze za doprovodu bubínků. Nejdůležitějšími prvky jsou různé shimmi, akcenty a mimika. Tato část je velmi svižná, zábavná a u publika mívá bouřlivý ohlas. Celkové představení trvá oproti jiným stylům poměrně dlouho. Původně mívaly jednotlivé skladby i 30 minut.
Kostým na raqs sharqi je barevný a velmi bohatě zdobený. Jeho součástí je podprsenka, dlouhá sukně s rozparky nebo bez a zdobený pás na boky. Nejrůznější třásně, penízky či korálkové řetízky dávají vyniknout shimmi pohybům a akcentům. Tanečnice často nosí boty na podpatku.
2. Baladi
(také beledi nebo beladi) Baladi je folklórní, zemitý tanec v 4/4 rytmu. Styl baladi je velmi podobný saidi, i co se týče druhu hudby. Je hravý a živý, ale netančí se s hůlkou.
Kostým tvoří pouze beledi šaty, které bývají vyrobeny z přírodních materiálů, což jim dodává folklórní vzhled. Mohou být ale i z lesklých a třpytivých materiálů. Takové šaty jsou pak vhodnější pro různá kabaretní vystoupení.
Beledi 4/4 rytmus: D-D-ktk-D-ktk---
3. Saidi
Styl saidi pochází z jihovýchodní částí Egypta z oblasti zvané Saidi. Saidi je tanec velmi živí, hravý, až laškovný, ve 4/4 rytmu. Zároveň je to styl zemitý a proto se používají různé poskoky. Tančí se s jednou nebo dvěma holemi, původně vyráběné z bambusu.Rozlišujeme dva druhy saidi: Raks Assaya a Tahtib. Tahtib tančí dva muži napodobující umění boje se zbraní. Raks Assaya mohou tančit jak muži, tak ženy. Ženy mívají hole na jednom konci zahnuté a využívá se různých náročných prvků, jako je točení v ruce či točení celého těla s holí položenou na hlavě. V jedné ruce se hůl drží na jejím nezahnutém konci. Saidi je ale možné tančit i bez hole.Ženská forma saidi je jemnější a hravější, částečně imitující Tahtib, což se projevuje i v jemném bouchání holí o zem.
Na saidi nosí tanečnice dlouhé beledi šaty, které mohou být doplněné o šátek přes boky či šátek na hlavu. Tančí se bosky nebo v měkkých piškotech.
Saiidi 4/4 rytmus D---kkD-D-kkS-kk
4. Khaleegy
Je taneční a hudební styl z oblasti Perského zálivu (Saudská Arabie, Kuwajt, Bahrajn). Khaleegy užívá specifický rytmů souhrně označovaných jako saudi (nezaměňovat se saidi). Jedná se o 2/4 rytmus.
Khaleegy je rychlý skupinový tanec, který tančí pouze ženy pro ženy. Někdy se mu také říká tanec vlasů, protože právě vlasy hrají u tohoto stylu velkou roli. Nosí se rozpuštěné a při tanci se s nimi různě pohazuje ze strany na stranu, nebo se hlavou opisují kroužky a osmičky.
Kostým na khaleegy se nazývá Thobe Al Nashaar a je to vlastně dlouhá volná tunika, většinou zdobená flitry a výšivkami. Šaty také mají dlouhé splývavé rukávy,které jsou také použity jako závoj nebo podobně jako kapuce. Šatyse při tanci různě přidržují a nadzvedávají, volnými rukávy se taktéž zakrývá hlava. Pozornost je zaměřena na nohy, paže a vlasy. Další pohyby zahrnují spoustu akcentů hrudníkem dolů, víření – otoček, které mají evokovat beztarostná, veselý pocit. Saudi rytmus 2/4:DkkDkkDkkGk
5. Melaya Leff
Tento tanec pochází z Alexandrie – proslulé rybařské vesnici a přístavu. Další název pro tento tanec je Eskanderani,. Taneční příběh vypráví obecně vždy situaci kdy muž hraje kostky v kavárně a ženy při svých denních povinnostech flirtují s muži, jak procházejí okolo nich. Ženy jsou na scéně zahalené do několika mwtrů černé speciální látky – závoje, který má většinou leskle zdobené
(zlatě nebo stříbrně) okraje, s názvem Melaya. Dá se říci, že tento závoj představuje oble čení do kterého se ženy zahulují - a při vystoupení s ním koketně pohazují, kdy se jakoby znovu oblékají a odhalují. Pod Melayou ženy nosí krátké barevné a těsné šaty, se spoustou řasení, volánů a třpytek. V Alexandrii jsou tyto šaty poměrně krátké, nícméně při vystupování v Egyptě je délka většinou po kolena. Ve vlasech ženy nosí zdobené čelenky, často s motivem květů, které jim rámují čelo. Existuje také síťový závoj přes hlavu, který naznačuje užití burky nebo jen obličejového závoje muslimskými ženami. Na nohách většinou mají sandále na malém podpatku..( „Ship Ship“)s otevřenou špičkou. Dnes folklorní skupiny tančí na hudbu baladi . V Tunisku mají verzi Melayi s terakotovými nádobami, balancovanými na hlavě.
6. Ghawazee
Původem z rodiny tanců egyptských cikánů, kteří pravděpodobně přišli z Persie. Pověst praví, že kmen Nawara začal tanec, který se pak předával z matky na dceru. Muž hrál opakující se Fellahi rytmus, zatímco ženy mohly předvádět shimmy, úžasné záklony, prstové činelky, za zvuku pronikavého jekotu pobavení. Tanec je míněn jako znázornění egyptských zemědělců a byl často předváděn na svatbách a pouličních trzích, kde se mohly procházet a tancovat za zvuku tamburíny a vybírat tak peníze. Ženy nosily těžké hedvábné sukně/šaty, zdobené s penízkovým náhrdelníkem, nákotníkem a zlatými náramky. Často také nosily penízkové čelenky přes čelo, ruce umně zdobené hennou, muži měli přiléhavé kábatky a kalhoty.
Fallahi rytmus 2/4 D G k G D G k
7. Hagalla(h) a Dahiya
Tento tanec pochází z západního pobřeží Egypta a je tančen ženami na svatbách a při slavnostních příležitostech, v těchto méně přístpných ( běžným turistům) oblastech Egypta.
Jméno tance pochází ze slova Haggalah což je název ptáka vyskytujícího se v oblasti Sinajské pouště – jeho zvláštní chůzi po rozžhaveném písku tanečnice napodobují - odtud hip shimmy – v „Egyptském druhu chůze“. Ostatní pohyby také představují různé druhy zemité taneční chůze, a shimmy ramen. Ženy nosí přiléhavé šaty ze strečového materiálu, a obrovské zástěry, které se hýbou, jak ženy komíhají boky. Závoj na hlavě/na vlasech je nošen spolu se světlými třísněmi (pom pomy)rámujícími čelo a s těžkými penízkovými náhrdelníky. Obuv na nohou vyjadřuje dupání jdoucích pouští.
Dahiya egyptský šátkový tanec je verze hagally oblasti centrálního Egypta, který byl představen ve Vancouveru v sedmdesátých letech min.století Denise Enan. Také tento pohyb zahrnuje spostu shimmy ramen a boků, kde se tanečnice pohybují tak aby zdůraznily „šťavnatost“ a flirtovnost tance.
8. Dabke
Je to řadový a kruhový tanec, který můžete často vidět na Libanonských svatbách například. Tancuje se v Libanonu, Jordánsku, Sýrii, Izraeli, Palestině – pokaždé s národnímy variacemi. Je to těžký zemitý tanec, plný podupů nohou tanečníků spojených v řadě, plný energyje, poskoků atd. Je to také komunitní tanec, kdy muži a ženy tančí pohromadě. Obecně má dokonce každá vesnice svoje vlastní variace na krokové kombinace. Obvykle člověk, který vede skupinu je na konci řady a má volnou pravou ruku, tak aby mohl točit a mávat malým šátkem. Protože je to folklorní tanec, nejsou přesně dána pravidla pro „jeden správný“ kostým. Takže je často tančen v běžném denním oblečení u žen případně zástěry a těžké sukně, také se vyskytují velké šátky přichycené k vlasům.
9. Andalusijský
Je to tanec maurského a španělského vlivu, které cestoval napříč severní Afrikou. Věří se, že jeho původ spadá až do 9tého století, Analusijský nebo také „Jariya“ tanec představuje dívky otrokyně, které vystupovaly v luxusních andalusijských domech Španělska. Muzika je klasické povahy, zdůrazňující ladný pohyb paží a pohyby typické pro tanečnice, které tancovaly na dvorkách. Tanečnice nosí kostými podobné těm co nosí španělské tanečnice na flamenco. Existuje také andalusijský Moushahat, který se tančí v provinciích Egypta, Sýrie a Libanonu.




